Infolinka

+421 650 340 067

Ako správne zaobchádzať s batériami

V zariadeniach manipulačnej techniky sa vo všeobecnosti používajú 2 kategórie batérií, a to olovené trakčné batérie (delia sa na zaplavené, AGM alebo gélové) a lítium-iónové batérie.

Olovené trakčné batérie

Výhodou batérií AGM alebo gélových batérií je nižšia cena, ale majú nižšiu životnosť, približne 500 nabíjacích cyklov. Tieto batérie sa neodporúča vybíjať pod 20 % a pre zachovanie ich životnosti sa musia vždy dobíjať na 100 %. Každé nabitie sa počíta ako jeden nabíjací cyklus, či už batériu nabijete na niekoľko percent alebo úplne. 

Ak sa batéria nepoužíva, odporúča sa ju nabíjať aspoň raz za mesiac a vo všeobecnosti je lepšie ju udržiavať nabitú. Na vozíkoch s týmto typom batérie často nájdete integrovanú nabíjačku, takže ich môžete nabíjať kdekoľvek. 

A keďže sú batérie bezúdržbové (nie je potrebné dopĺňať destilovanú vodu), nie je potrebné zabezpečiť nabíjacie miesto s umiestnenou nabíjačkou a dobrým vetraním, ako je to v prípade zaplavených batérií, z ktorých sa voda odparuje.

Trakčné zaplavené batérie

Zaplavené trakčné batérie majú podobné požiadavky na nabíjanie ako batérie AGM a gélové batérie. Tieto batérie sa zvyčajne nachádzajú v čelných vozíkoch a väčších zariadeniach, ktoré sa neustále používajú. Hoci sú tieto batérie drahšie, majú väčší počet nabíjacích cyklov, približne 1200. Preto sa vyrábajú aj v článkovej konštrukcii, ktorá tvorí veľkokapacitné batérie. Vzhľadom na dlhší čas nabíjania, ktorý je v priemere 8-10 hodín, sa batérie často nabíjajú cez noc alebo sa môže vykonať rýchla výmena batérie. 

Zaplavené batérie je potrebné pravidelne kontrolovať a dopĺňať destilovanou vodou, takže nie sú bezúdržbové. V prípade väčších batérií sa to rieši systémom AQ, čo je systém hadičiek spájajúcich všetky články. Po pripojení kanistra s destilovanou vodou sa v okamihu rovnomerne doplní. Rovnako ako pri batériách AGM a gélových batériách sa každé nabitie počíta ako jeden nabíjací cyklus.

Batérie Lion

Lítium-iónové batérie sú najdrahšie, ale majú mnoho výhod. Majú dlhšiu životnosť, sú úplne bezúdržbové, dajú sa nabíjať kedykoľvek a nemusia sa nabíjať na plnú kapacitu. Opäť nie je potrebné dopĺňať destilovanú vodu a často nájdete integrovanú nabíjačku s menšou kapacitou. 

Ideálne je udržiavať kapacitu batérie v rozmedzí 20-80 %. Batéria by sa nemala úplne vybiť. Životnosť batérií Lion v našich nákladných vozidlách je približne 2000 nabíjacích cyklov. Pri nabíjaní akumulátora Lion sa v porovnaní s olovenými akumulátormi zakaždým nevykoná celý nabíjací cyklus. Napríklad, keď nabíjate vozík z 50 % na 100 % kapacity, počíta sa to ako polovica nabíjacieho cyklu (z 30 % na 70 % je to 0,4 cyklu atď.). V kombinácii s integrovanou nabíjačkou môžete vozík nabíjať kedykoľvek a kdekoľvek. Keď má obsluha obedňajšiu prestávku, zapojí vozík a ide sa najesť. Za 10 minút je vozík nabitý na 7 % a za 3 hodiny máte plnú batériu. Samozrejme, závisí to od vozíka a nabíjačky. 

Navyše sú v porovnaní s olovenými akumulátormi výrazne ľahšie a majú menšie rozmery, takže vo vozíkoch nezaberajú toľko miesta a vozíky sú ľahšie. Ich ďalšou výhodou je, že sa takmer vôbec nevybíjajú (približne 5 %).

Pokiaľ sa o každú batériu budete náležite starať a dodržiavať odporúčaný spôsob nabíjania, výrazne predĺžite jej životnosť. A tým tiež ušetríte náklady na kúpu novej. 

Zo zákulisia našej práce

Sledujte viac na: